Właśnie zakończyliśmy 10. edycję akcji Paczka dla Seniora, poprzez którą przeciwdziałamy samotności i wykluczeniu ekonomicznemu osób starszych. Przed Wielkanocą 2024 udało nam się dostarczyć 865 paczek pomocowych z podstawowymi artykułami gospodarstwa domowego. Oznacza to, że dzięki współpracy z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi oraz biznesem przeskoczyliśmy pułap założeń. Mamy za sobą jubileusz, a akcja wciąż rośnie!
W całej historii Paczki dla Seniora przygotowaliśmy więc pomoc wartą ponad 850 000 zł. Wynik napawa dumą, zwłaszcza jeśli obrócimy wzrok wstecz – na drogę, którą pokonaliśmy przez 6 lat. W końcu akcja PdS – zanim osiągnęła obecny rozrost, kiełkowała z pomysłów młodzieży z placówki opiekuńczo-wychowawczej w Kisielanach. Bo źródło pomagania seniorom leży właśnie w kształtowaniu wrażliwości społecznej naszej podstawowej grupy beneficjentów. Łańcuch dobrych inicjatyw pierwsze ogniwo miał podczas warsztatów zarządzania projektami w działaniupt. Junior Project Manager, It’s Me!. Razem z podopiecznymi postanowiliśmy nie tylko polegać na pomocy, którą otrzymują, ale odwrócić wektor – i zrobić coś dla innych. Wychowankowie dostali drobny budżet, który zainwestowali na rzecz lokalnej społeczności – w pomaganie osobom starszym. Anegdota mówi, że zaczęło się od 100 zł na rozkręcenie pierwszych pomysłów. Za tę kwotę można było nabyć poczucie sprawczości i wpływu na sytuację społeczną. Przecież nie trzeba być biernym i oczekiwać, że nieszczęśliwy los się odmieni. Można aktywnie dopominać się o lepszą przyszłość – dla siebie i dla innych. Dlatego inwestycja 100 zł wykazała nieprawdopodobną stopę zwrotu i dziś liczydło wskazuje już prawie milion brzęczących sygnałów zmiany w skarbcu wrażliwości.
A komu to wszystko potrzebne? Seniorzy i seniorki w akcji!
W Paczce dla Seniora chodzi o bardzo konkretne działanie przeciw ubóstwu; i choć to działanie punktowe, to pozostaje przy nadziei, że dni świąteczne mijają dzięki temu beneficjentom w poczuciu godności osobistej i zaspokojonych potrzeb. Niemniej – to tylko jedna strona medalu. Nasz akcja to także przeciwdziałanie samotności. Kontakt osób wolontariackich z seniorami to nie tylko przekazanie paczki; często to także wspólne rozmowy, uściski, przegryzanie herbatników, popijanie herbaty, oglądanie zdjęć, wspominanie przeszłości, opowieść o zdrowiu i chorobie, narzekania na polityków. Bywa, że rodzą się z tego trwałe relacje. To jedna z najważniejszych wymian kapitałów w trakcie akcji – kapitałów właśnie niematerialnych. Zaangażowane w akcję osoby przynoszą swoją pozytywną obecność, a dostają w zamian doświadczenie, serdeczność i mądrą cierpliwość seniorów.
Kontakt osób wolontariackich z seniorami to także wspólne rozmowy, uściski, przegryzanie herbatników, popijanie herbaty, oglądanie zdjęć, wspominanie przeszłości, opowieść o zdrowiu i chorobie, narzekania na polityków. Bywa, że rodzą się z tego trwałe relacje.
Jak nam się w ogóle udaje skutecznie dotrzeć z tymi wartościami do osób starszych? Bardzo ważnym ogniwem są konsultacje z Ośrodkami Pomocy Społecznej [OPS], które rysują dla nas społeczne mapy aż w 7 województwach i wskazują kierunki pomagania. OPSy to podmioty zaufania publicznego, które dobrze znają beneficjentów. Dzięki współpracy zwiększamy szanse, że paczki trafią do osób, które rzeczywiście ich potrzebują. Wiele zawdzięczamy też konkretnym pracownikom, którzy w imieniu samorządu realizują misję solidarności społecznej. Wspólnie przygotowujemy fundament dla akcji, bo ważne żeby połączyć seniorów i wolontariuszy na bezpiecznym terytorium. Pracownicy OPSów znają seniorów, wiedzą jak z nimi rozmawiać, aby czuli się bezpiecznie i komfortowo; wolontariusze w dobrych warunkach uczą się więc moralnych postaw i umiejętności komunikacji z seniorami.
Czego się dowiedzieliśmy w trakcie tych rozmów? Cóż, w trakcie 10. edycji przybliżaliśmy przede wszystkim sylwetki 3 beneficjentek: Basi, Jadwigi i Krystyny. Opowiedziały nam historie codziennego bohaterstwa, trochę staroświeckie – bo poprzez swoją niezłomność raczej nieprzystające do miękkiego podbrzusza XXI wieku. Bywa, że są to zatrważające narracje wspinania się na 5. piętro w bloku bez windy w wieku 90 lat lub robienia zakupów w osiedlowym supermarkecie z wadą wzroku uniemożliwiającą przeczytanie etykiet z cenami. To historie niedostosowania infrastruktury do osób z niepełnosprawnościami, to fabuły systemowego wpychania osób starszych w samotność i ubóstwo. A jednak – mimo poważnego wydźwięku – często gawęda okraszona jest perlistym śmiechem, rześkim spojrzeniem, czasem z ironicznym przekąsem. Życie jest tu treścią, jest przeżywane w szczegółach, a nie rozpisane na minuty trwania.
Trenuj wyciąganie pomocnej ręki!
Dla zorganizowania akcji w skali 10. edycji Paczki dla Seniora potrzeba wielu rąk do pracy. Co najmniej jedna para musi przestawiać na liczydle i kartkować gotówkę, żeby zgodziły się pieniądze. W końcu, żeby sfinansować 865 paczek potrzeba było darowizn finansowych i rzeczowych o łącznej wartości prawie 210 000 zł.
To jednak nie wszystko. Paczka dla Seniora to jedno z najważniejszych działań FDI w kontekście wolontariatu pracowniczego. Osoby wolontariackie pomagają w segregacji produktów, pakowaniu paczek i dystrybucji do beneficjentów. Zazwyczaj dzieje się to w porozumieniu z firmami partnerskimi, których w tym roku uzbierało się prawie 20 (z czego 13 uczestniczyło właśnie w akcjach wolontariatu). We wspólnym pakowaniu partycypowali pracownicy hoteli Ibis, Colgate-Palmolive, MoneyGram, LOTTE Wedel, Fundacji BNP Paribas, Alcon, Danske Bank, Nationale-Nederlanden, Lenovo, Linklaters i Jacobs (ww. firmy wsparły też PdS darowiznami). Ponadto darami rzeczowymi wsparły nas m.in. Bielenda, Dr Irena Eris, Animex Foods, Henkel, McCormick, POL-HUN, a w logistykę zaangażował się DSV.
Zacznij dobrze dzień!
Dobry start to credo Fundacji Dobrych Inicjatyw. Więc Ty także zacznij dobrze dzień: z optymizmem, ufnością i wiarą, że możesz dać innym coś od siebie!
W naszym Dobrym Dzienniku przeczytasz nie tylko wiele dobrych wiadomości, ale też sprawozdania z naszych działań na rzecz dzieci oraz młodzieży w pieczy zastępczej.
Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Fundację dobrych inicjatyw w celu realizacji usługi newsletter zgodnie z Polityką Prywatności.
Regulamin darowizn Fundacji Dobrych Inicjatyw
Płatności online
Serwis umożliwia przekazanie darowizny na rzecz Fundacji Dobrych Inicjatyw celem wsparcia działań statutowych oraz pojedynczych akcji. Płatności online są obsługiwane przez operatorów płatności: PayU SA i PayPal.
Na stronie Serwisu Użytkownik, aby przejść do okna operatora płatności, jest zobowiązany do podania danych takich jak imię, nazwisko i e-mail. Wszystkie dane zbierane przez Fundację Dobrych Inicjatyw podlegają ochronie. W celu dokonania darowizny jednorazowej przez Serwis, po wybraniu operatora płatności online, Użytkownik zostaje odpowiednio przekierowany do serwisu operatora płatności.
W ramach płatności online Użytkownik może dokonać płatności za pomocą: kart płatniczych, przelewów elektronicznych oraz przelewów tradycyjnych. Szczegóły dotyczące realizacji płatności online oraz sposobu jej wykonania przez operatorów płatności określają regulaminy stosowane przez w/w operatorów płatności.
Dodatkowo, ze strony Serwisu użytkownik ma możliwość pozyskania danych do samodzielnego wykonania tradycyjnego przelewu bankowego.
W uzasadnionych przypadkach Darczyńca może zgłosić reklamację i zażądać zwrotu przekazanej darowizny. Reklamację należy zgłosić na adres: biuro@fdi.org.pl, wpisując w tytule wiadomości „reklamacja” oraz podając powód i szczegółowe dane transakcji. Każda reklamacja rozpatrywana będzie przez Fundację Dobrych Inicjatyw indywidualnie w ciągu 14 dni od daty otrzymania reklamacji.
Fundacja Dobrych Inicjatyw jest organizacją pożytku publicznego, tym samym darowizna przekazana na rzecz Fundacji Dobrych Inicjatyw – na dzień wejścia w życie niniejszego Regulaminu – może zostać odliczona przy rozliczaniu podatku od osób fizycznych (PIT) w danym roku podatkowym, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Wszelkie wpłaty są wyrażone w polskich złotych (PLN).
Polityka prywatności
Dobra polityka to dbanie o prywatność użytkownika!
Mamy przyjemność zapoznać Cię z naszymi dobrymi politykami współpracy z użytkownikami. Choć rzadko tu zaglądacie, to musicie wiedzieć, że o dane dbamy z najwyższą starannością. Stworzyliśmy dokument opowiadający o zasadach przetwarzania danych osobowych, wykorzystywania plików cookies i innych technologii śledzących w odniesieniu do korzystania z naszej strony internetowej.
Administratorem strony jest Fundacja Dobrych Inicjatyw z siedzibą w Warszawie 02-001 przy ul. Alejach Jerozolimskich 85/6, NIP: 7010413380, REGON: 147107356.
W razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z polityką prywatności czy plikami cookies, wyślij wiadomość na adres biuro@fdi.org.pl.
Swoje dane osobowe przekazujesz nam na kilka sposobów: kontaktując się z nami, wchodząc w interakcje z treściami reklamowymi, zapisując się do naszego newslettera, wpłacając darowiznę, przekazując 1,5% podatku na OPP, a także biorąc udział w organizowanych przez nas akcjach. Zapewniamy, że Twoje dane pozostaną poufne, bezpieczne, zaopiekowane i nie zostaną udostępnione jakimkolwiek podmiotom trzecim bez zgody.
E-maile
Twój adres e-mail trafia do naszej bazy danych, gdy nawiązujesz z nami korespondencję lub gdy zapiszesz się do naszego newslettera jedną z możliwych dróg, np. Za pośrednictwem strony internetowej fundacji lub subskrypcji w naszych kanałach mediów społecznościowych. Podstawą przetwarzania Twoich danych w celu kontaktu jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, tym samym jest to Twoja zgoda na kontakt z naszej strony.
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych po zakończeniu kontaktu jest usprawiedliwiony cel w postaci archiwizacji korespondencji na potrzeby wewnętrzne (art. 6 ust. 1 lit. c RODO). Masz prawo do domagania się usunięcia korespondencji, chyba że jej archiwizacja jest uzasadniona np. w sytuacji obrony przed potencjalnymi roszczeniami z Twojej strony.
Wpłata darowizny i 1,5% podatku na OPP
Podczas zlecenia wpłaty darowizny przetwarzamy Twoje dane w celu zarządzania wpłatami oraz wystawiania zaświadczeń do celów podatkowych. Możemy też kontaktować się z Tobą za pośrednictwem udostępnionego nam przez Ciebie adresu e-mail np. z podziękowaniami za Twoje wsparcie. Twoje dane mogą zostać wykorzystane do realizacji naszych celów statutowych m.in. do informowania o organizowanych akcjach społecznych oraz o możliwościach dalszego wsparcia – oczywiście o ile nie sprzeciwisz się takiemu przetwarzaniu.
Pliki cookies i inne technologie śledzące
Pliki cookies to niewielkie informacje tekstowe przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (np. komputerze, tablecie, smartfonie), które mogą być odczytywane przez nasz system teleinformatyczny lub system teleinformatyczny podmiotów trzecich (cookies podmiotów trzecich).
Niektóre używane przez nas cookies są usuwane po zakończeniu sesji przeglądarki internetowej, tzn. po jej zamknięciu (cookies sesyjne). Inne cookies są przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym i umożliwiają nam rozpoznanie Twojej przeglądarki przy kolejnym wejściu na stronę (trwałe cookies).
Nasza strona, tak jak większość stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies. Wyświetlamy informację na temat ich stosowania przy pierwszej wizycie na naszej stronie.
Mechanizmy, które możesz spotkać na naszych stronach:
PayU
mailChimp
Google Analytics
Facebook i Pixel Facebook
Hotjar i/lub CrazyEgg
Instagram
Google Tag Manager
Zmiany w polityce prywatności
Cały pakiet powyższych informacji został zaktualizowany 1 marca 2023 r. Możliwe jest wprowadzanie małych zmian, które będą obowiązywać od daty opublikowania na stronie i które będą regulować sposób, w jaki gromadzimy i wykorzystujemy dane osobowe.