POWRÓT DO DZIENNIKA

Nauka, technologia, inżynieria, matematyka, domy dziecka

01 lipca 2024

Właśnie zakończyliśmy pierwszą edycję programu edukacji STEM skierowanego do wychowanków_ek partnerskich placówek opiekuńczo-wychowawczych. Od kwietnia do końca czerwca 2024 młodzież uczestniczyła w warsztatach z kreatywności, robotyki i IoT [Internet of Things].

Cały projekt, powstały przy wsparciu firmy Cellnex, przeciwdziała wykluczeniu edukacyjnemu i jest działaniem na rzecz lepszej dostępności dziedzin: nauki, technologii, inżynierii i matematyki. Obszary tzw. nauk ścisłych są systemowo zaniedbane jak Polska długa i szeroka, coraz więcej uczniów oraz uczennic zgłasza trudności z powiązanymi przedmiotami szkolnymi. Dzieci z placówek opiekuńczo-wychowawczych są oczywiście często pomijane przy wszystkich próbach napraw obszarowych. Tymczasem specjalizacje wynikające ze STEM odnotowują wysoki stopień przydatności społecznej i potencjał równie wysokiej gratyfikacji – a tendencja ta właściwie wzmacnia się z roku na rok. Dlatego z dumą i nadzieją podchodziliśmy do projektowania działania, które nie tylko pomaga zmniejszyć deficyt wiedzy, ale po prostu stymuluje do rozwoju ogólnointelektualnego.

Herbarz pieczy, czyli nazwiska na drodze do wielkości

Na początku projektu uczestnicy przygotowali swoje herby, aby móc przedstawić się reszcie grupy i lepiej poznać nawzajem. Przy tworzeniu herbów uwzględnili co lubią robić, co jest dla nich najważniejsze i jaki jest ich stosunek do świata i innych. Metody treningu interpersonalnego zaproponował Szymon Szczepocki – prowadzący warsztaty nauczyciel informatyki i fizyki. Szymon zdobywał kompetencje jako trener edukacji STEM przez lata, najpierw jako student pedagogiki na Uniwersytecie Łódzkim, a potem także na studiach podyplomowych z informatyki, fizyki, arteterapii, oligofrenopedagogiki oraz wczesnego wspomagania i rozwoju dziecka z autyzmem.

Uczestnicy_czki programu uporządkowali aktywności w obrębie 3 modułów warsztatowych. Pierwszy z nich dotyczył kreatywnego myślenia. Przede wszystkim był podpowiedzią, jak generować nowe pomysły. Jakie są techniki wspomagające proces twórczy? Cóż, rozwiązywanie problemu przez obserwację z różnych perspektyw na pewno jest dobrym początkiem. Bez wątpienia przydaje się też burza mózgów czy technika „sześciu kapeluszy” de Bono, które mieli okazję przećwiczyć pod okiem trenera. A kontynuacja działań kreatywnych miała miejsca także w obrębie innego modułu warsztatowego, który obejmował m.in. tworzenie atrakcyjnych grafik, filmów i prostych animacji z wykorzystaniem aplikacji do projektowania graficznego i programowania (jak Canva, Windows Movie Maker, Scratch)

Na dodatek wychowankowie z placówek opiekuńczo-wychowawczych w Łukowie, Stoczku Łukowskim, Zambrowie, Kisielanach, Krasnem, Supraślu oraz z Bursy Szkolnej nr 12 w Łodzi zostali wprowadzeni w świat robotyki i internetu rzeczy poprzez praktyczne doświadczenie budowania i programowania prostych robotów. Wykorzystywali do tych doświadczeń zestawy Lego SPIKE Prime, wyposażone w silniki, czujniki i oprogramowanie umożliwiające wymianę danych między tworzonymi konstrukcjami i aplikacją SPIKE. Zadaniem wychowanków było m.in. zbudowanie robota, który wykonuje ruchy w rytm muzyki; skonstruowanie i zaprogramowanie robotów w taki sposób, aby potrafiły wykrywać klocki o tych samych kolorach, a także zbudowanie modelu skoczka i znalezienia najbardziej efektywnego sposobu poruszania się robota, by następnie zwyciężyć w wyścigu robotów.

Jak zaprogramować lidera?

Na zakończenie projektu podopieczni placówki opiekuńczo-wychowawczej w Zambrowie przeprowadzili warsztaty z robotyki w szkole  – dla swoich kolegów i koleżanek. Wcielili się w rolę prowadzących, co dało im nie tylko satysfakcję, ale też poczucie sprawczości. I choć na zajęciach obecny był trener STEM (jako backupowe wsparcie), to odpowiedzialność liderów spoczywała na samych wychowankach.

W ogóle przez cały kwartał trwania warsztatów uczestnicy często pracowali w grupach, dzięki czemu – niejako przy okazji – zdobywali dodatkowe kompetencje społeczne. Konfrontowanie ze sobą pomysłów, wyprowadzanie wspólnych stanowisk, czasem niezłomna asertywność, a czasem ustępowanie w imię interesów całej grupy to szereg umiejętności, których nie posiada niejeden dorosły. Dzięki projektowi powstałemu we współpracy z Cellnex, teraz mogą odnotować to w swoich życiorysach podopieczni fundacji.

 

 

Zacznij dobrą korespondencję!

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Fundację dobrych inicjatyw w celu realizacji usługi newsletter zgodnie z Polityką Prywatności.