Podaj e-mail i czytaj Stanowisko środowiska naukowego ws. reform w pieczy zastępczej
Klikając w przycisk «pobierz», zgadzasz się na udostępnienie adresu e-mail FDI w celu prowadzenia dobrej korespondencji z fundacją (w tym newsletterowej).
Strona głównaDlaczego zaprosiliśmy naukowców do rozmowy o reformie pieczy zastępczej
Dlaczego zaprosiliśmy naukowców do rozmowy o reformie pieczy zastępczej
15 grudnia 2025
Praca z dziećmi i młodymi ludźmi z pieczy zastępczej uczy pokory. Każdego dnia widzimy, że za decyzjami systemowymi – zapisami ustaw, procedurami, finansowaniem – stoją konkretne biografie. Konkretne historie. Konkretne momenty, w których system może pomóc albo zawieść.
Kiedy rozpoczęły się prace nad nowelizacją ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, mieliśmy poczucie, że to bardzo ważny moment. Taki, który może realnie poprawić sytuację dzieci i młodych ludzi – albo utrwalić rozwiązania, które od lat nie działają tak, jak powinny. Jako Fundacja, która od lat towarzyszy młodzieży w procesie usamodzielniania, nie mogliśmy pozostać bierni.
Brakująca perspektywa
Biorąc udział w prekonsultacjach społecznych, coraz wyraźniej widzieliśmy pewną lukę. W debacie o reformie brakowało silnego, spójnego głosu środowiska naukowego – głosu opartego na badaniach, analizach systemowych i wieloletnim doświadczeniu w obszarze polityki społecznej, prawa rodzinnego i systemów opieki nad dziećmi.
Nie chodziło o krytykę dla samej krytyki. Chodziło o odpowiedzialność. O pytanie, które nie zawsze wybrzmiewa wystarczająco mocno: jak proponowane zmiany wpłyną na realne życie dzieci i młodych ludzi opuszczających pieczę zastępczą? Jakie będą ich długofalowe skutki? Co zadziała, a co – mimo dobrych intencji – może przynieść odwrotny efekt?
FDI inicjuje współpracę z naukowcami
Dlatego 24 lipca 2025 r. zaprosiliśmy do rozmowy przedstawicieli środowiska akademickiego. Profesorów, badaczy, ekspertów, którzy od lat zajmują się systemem pieczy zastępczej, polityką społeczną i prawami dziecka. Ludzi, którzy nie tylko mają wiedzę, ale też gotowość, by zaangażować się w jej przełożenie na praktykę.
To letnie spotkanie stało się początkiem wielomiesięcznego procesu konsultacji, rozmów, analiz i uzgodnień. Procesu wymagającego, bo łączenie różnych perspektyw nigdy nie jest łatwe. Ale właśnie dzięki mocy synergii wiedzy i spojrzeń z różnych punktów widzenia proces ten jest tak potrzebny.
Dialog zamiast gotowych odpowiedzi
Od początku wiedzieliśmy, że zależało nam na dialogu. Na takim wypracowaniu rekomendacji, pod którymi wszyscy uczestnicy procesu będą mogli się podpisać z przekonania. Mamy poczucie, że udało nam się to osiągnąć 🙂
Był to proces, w którym ścierały się różne doświadczenia: badawcze, praktyczne, systemowe. I jednocześnie proces, który pokazał, jak ogromny potencjał tkwi we współpracy między nauką a organizacją społeczną. Jako Fundacja jesteśmy ogromnie wdzięczni, że mogliśmy zgromadzić przy jednym stole tak wybitne osoby – ludzi z wiedzą, uważnością i intelektem, który potrafi udźwignąć złożoność systemu pieczy zastępczej.
We wspólnych pracach uczestniczyli:
dr hab. Marek Andrzejewski, prof. INP PAN, specjalność: prawo rodzinne (m.in. obowiązek alimentacyjny, władza rodzicielska, piecza zastępcza) i prawa zabezpieczenia społecznego
dr hab. Marek Klimek, prof. UKEN, specjalność: polityka społeczna, usługi społeczne, organizacja i zarządzanie w usługach społecznych
dr hab. Maria Kolankiewicz, UW, specjalność: systemy opieki nad dziećmi, rodzinna i instytucjonalna piecza zastępcza, prawa dzieci w pieczy zastępczej
dr Józefa Matejek, prof. UKEN, specjalność: rodzinna opieka zastępcza, aktywizacja rozwoju dziecka w rodzinie i środowisku, programy wspierania rodziny, praca socjalna
dr hab. Mariola Racław, prof. UW, specjalność: diagnoza problemów społecznych, socjologia wsparcia dzieci i rodzin w potrzebie, rodzinna i instytucjonalna piecza zastępcza
dr hab. Joanna Szczepaniak-Sienniak, prof. UEW, specjalność: polityki publiczne, systemy zabezpieczenia społecznego, ekonomia rodziny, demografia oraz deinstytucjonalizacja pieczy zastępczej
dr Jolanta Zozula – APS im. M. Grzegorzewskiej, specjalność: prawo rodzinne i opiekuńcze, prawa dziecka
Co wypracowaliśmy wspólnie
Efektem tej pracy jest Stanowisko przedstawicieli środowiska akademickiego w sprawie kierunków reformy systemu pieczy zastępczej. Dokument, który jest wspólnym głosem środowiska naukowego i organizacji społecznej, inicjatora i rzecznika Koalicji NGO’s na rzecz zmian w systemie pieczy zastępczej.
Wśród kluczowych rekomendacji znalazły się m.in.:
konieczność rozpoczęcia reformy od silnej profilaktyki lokalnej, ograniczającej dopływ dzieci do systemu pieczy,
rozsądna deinstytucjonalizacja, oparta na różnorodności form pieczy i dostępności realnego wsparcia,
profesjonalizacja pieczy zastępczej – zarówno rodzinnej, jak i instytucjonalnej,
traktowanie usamodzielnienia jako procesu wychowawczego, rozpoczynającego się znacznie wcześniej niż w momencie osiągnięcia pełnoletności,
wzmocnienie roli opiekuna usamodzielnienia oraz zmiana systemu świadczeń finansowych,
rozwój mieszkań treningowych i wspomaganych jako fundamentu bezpiecznego wejścia w dorosłość.
To tylko skrót. Pełny dokument jest znacznie bardziej pogłębiony i pokazuje złożoność systemu oraz warunki, bez których żadna reforma nie zadziała w praktyce. Zachęcamy do zapoznania się z nim po kliknięciu na link poniżej.
Dlaczego to dla nas ważne
W FDI wierzymy, że inwestycje w pieczę zastępczą mają sens tylko wtedy, gdy przekładają się na lepsze scenariusze życia dzieci i młodzieży. Dlatego tak bardzo zależy nam, by głos nauki wybrzmiał w debacie publicznej. I dlatego zapraszamy do dalszego dialogu wszystkich, którym leży na sercu dobro dziecka – decydentów, administrację, samorządy, praktyków. Bo tylko wspólnie możemy budować system pieczy zastępczej, który naprawdę działa. Tak dobrze, żeby w przyszłości takie organizacje jak nasza nie były już potrzebne.
Pełna treść Stanowiska dostępna do pobrania po kliknięciu na przycisk.
Dobry start to credo Fundacji Dobrych Inicjatyw. Więc Ty także zacznij dobrze dzień: z optymizmem, ufnością i wiarą, że możesz dać innym coś od siebie!
W naszym Dobrym Dzienniku przeczytasz nie tylko wiele dobrych wiadomości, ale też sprawozdania z naszych działań na rzecz dzieci oraz młodzieży w pieczy zastępczej.
Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Fundację dobrych inicjatyw w celu realizacji usługi newsletter zgodnie z Polityką Prywatności.
Regulamin darowizn Fundacji Dobrych Inicjatyw
Płatności online
Serwis umożliwia przekazanie darowizny na rzecz Fundacji Dobrych Inicjatyw celem wsparcia działań statutowych oraz pojedynczych akcji. Fundacja Dobrych Inicjatyw funkcjonuje z siedzibą pod adresem Aleje Jerozolimskie 85/6, 02-001 Warszawa oraz przedstawia się numerami NIP: 7010413380, REGON: 147107356 i KRS: 0000497957. Płatności online są obsługiwane przez operatorów płatności: PayU SA i PayPal.
Na stronie Serwisu Użytkownik, aby przejść do okna operatora płatności, jest zobowiązany do podania danych takich jak imię, nazwisko i e-mail. Wszystkie dane zbierane przez Fundację Dobrych Inicjatyw podlegają ochronie. W celu dokonania darowizny jednorazowej przez Serwis, po wybraniu operatora płatności online, Użytkownik zostaje odpowiednio przekierowany do serwisu operatora płatności.
W ramach płatności online Użytkownik może dokonać płatności za pomocą: kart płatniczych, przelewów elektronicznych oraz przelewów tradycyjnych. Szczegóły dotyczące realizacji płatności online oraz sposobu jej wykonania przez operatorów płatności określają regulaminy stosowane przez w/w operatorów płatności.
Dodatkowo, ze strony Serwisu użytkownik ma możliwość pozyskania danych do samodzielnego wykonania tradycyjnego przelewu bankowego.
W uzasadnionych przypadkach Darczyńca może zgłosić reklamację i zażądać zwrotu przekazanej darowizny. Reklamację należy zgłosić na adres: biuro@fdi.org.pl, wpisując w tytule wiadomości „reklamacja” oraz podając powód i szczegółowe dane transakcji. Każda reklamacja rozpatrywana będzie przez Fundację Dobrych Inicjatyw indywidualnie w ciągu 14 dni od daty otrzymania reklamacji.
Fundacja Dobrych Inicjatyw jest organizacją pożytku publicznego, tym samym darowizna przekazana na rzecz Fundacji Dobrych Inicjatyw – na dzień wejścia w życie niniejszego Regulaminu – może zostać odliczona przy rozliczaniu podatku od osób fizycznych (PIT) w danym roku podatkowym, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Wszelkie wpłaty są wyrażone w polskich złotych (PLN).
Polityka prywatności
Dobra polityka to dbanie o prywatność użytkownika!
Mamy przyjemność zapoznać Cię z naszymi dobrymi politykami współpracy z użytkownikami. Choć rzadko tu zaglądacie, to musicie wiedzieć, że o dane dbamy z najwyższą starannością. Stworzyliśmy dokument opowiadający o zasadach przetwarzania danych osobowych, wykorzystywania plików cookies i innych technologii śledzących w odniesieniu do korzystania z naszej strony internetowej.
Administratorem strony jest Fundacja Dobrych Inicjatyw z siedzibą w Warszawie 02-001 przy ul. Alejach Jerozolimskich 85/6, NIP: 7010413380, REGON: 147107356.
W razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z polityką prywatności czy plikami cookies, wyślij wiadomość na adres biuro@fdi.org.pl.
Swoje dane osobowe przekazujesz nam na kilka sposobów: kontaktując się z nami, wchodząc w interakcje z treściami reklamowymi, zapisując się do naszego newslettera, wpłacając darowiznę, przekazując 1,5% podatku na OPP, a także biorąc udział w organizowanych przez nas akcjach. Zapewniamy, że Twoje dane pozostaną poufne, bezpieczne, zaopiekowane i nie zostaną udostępnione jakimkolwiek podmiotom trzecim bez zgody.
E-maile
Twój adres e-mail trafia do naszej bazy danych, gdy nawiązujesz z nami korespondencję lub gdy zapiszesz się do naszego newslettera jedną z możliwych dróg, np. Za pośrednictwem strony internetowej fundacji lub subskrypcji w naszych kanałach mediów społecznościowych. Podstawą przetwarzania Twoich danych w celu kontaktu jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, tym samym jest to Twoja zgoda na kontakt z naszej strony.
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych po zakończeniu kontaktu jest usprawiedliwiony cel w postaci archiwizacji korespondencji na potrzeby wewnętrzne (art. 6 ust. 1 lit. c RODO). Masz prawo do domagania się usunięcia korespondencji, chyba że jej archiwizacja jest uzasadniona np. w sytuacji obrony przed potencjalnymi roszczeniami z Twojej strony.
Wpłata darowizny i 1,5% podatku na OPP
Podczas zlecenia wpłaty darowizny przetwarzamy Twoje dane w celu zarządzania wpłatami oraz wystawiania zaświadczeń do celów podatkowych. Możemy też kontaktować się z Tobą za pośrednictwem udostępnionego nam przez Ciebie adresu e-mail np. z podziękowaniami za Twoje wsparcie. Twoje dane mogą zostać wykorzystane do realizacji naszych celów statutowych m.in. do informowania o organizowanych akcjach społecznych oraz o możliwościach dalszego wsparcia – oczywiście o ile nie sprzeciwisz się takiemu przetwarzaniu.
Pliki cookies i inne technologie śledzące
Pliki cookies to niewielkie informacje tekstowe przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (np. komputerze, tablecie, smartfonie), które mogą być odczytywane przez nasz system teleinformatyczny lub system teleinformatyczny podmiotów trzecich (cookies podmiotów trzecich).
Niektóre używane przez nas cookies są usuwane po zakończeniu sesji przeglądarki internetowej, tzn. po jej zamknięciu (cookies sesyjne). Inne cookies są przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym i umożliwiają nam rozpoznanie Twojej przeglądarki przy kolejnym wejściu na stronę (trwałe cookies).
Nasza strona, tak jak większość stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies. Wyświetlamy informację na temat ich stosowania przy pierwszej wizycie na naszej stronie.
Mechanizmy, które możesz spotkać na naszych stronach:
PayU
mailChimp
Google Analytics
Facebook i Pixel Facebook
Hotjar i/lub CrazyEgg
Instagram
Google Tag Manager
Zmiany w polityce prywatności
Cały pakiet powyższych informacji został zaktualizowany 1 marca 2023 r. Możliwe jest wprowadzanie małych zmian, które będą obowiązywać od daty opublikowania na stronie i które będą regulować sposób, w jaki gromadzimy i wykorzystujemy dane osobowe.