Ruszyła Grupa Rozwoju Wychowawców FDI – innowacyjny projekt dla specjalistów pracujących w systemie pieczy zastępczej
25 listopada 2025
Kawa stygnie, w notesie lista spraw „na już”, a w sercu echo trudnej rozmowy z wczorajszego wieczoru. W jednej chwili przy kimś trzeba zachować spokój, choć emocje sięgają zenitu, a komuś dodać otuchy i podarować uśmiech. Tak wygląda codzienność wychowawców POW: gaszenie pożarów i budowanie mostów jednocześnie. Robią to każdego dnia. Tylko kto na co dzień dba o nich?
Kadra placówek bywa na ogół niewidoczną, zapomnianą grupą, dla której w systemie często nie starcza środków na szkolenia i warsztaty z prawdziwego zdarzenia. Tymczasem bez przestrzeni na odwentylowanie i refleksję tak angażująca praca wypala, co może uderzać też w jakość opieki nad dziećmi. Dlatego w FDI uruchomiliśmy unikatowy w skali kraju program wsparcia i rozwoju dla specjalistów pracujących w systemie pieczy zastępczej pod nazwą Grupa Rozwoju Wychowawców FDI.
Innowacyjna oferta FDI dla wychowawców POW
W miniony weekend w Warszawie zainaugurowaliśmy projekt pierwszym spotkaniem z półrocznego cyklu. Przyjechali do nas wychowawcy z całej Polski. Nie po to, by „odhaczyć szkolenie”, ale żeby zbudować bezpieczną przestrzeń do pracy przez kolejne miesiące.
Innowacyjny format Grupy oparty na regularności i jakości moderacji zapewnia uczestnikom ciągłość rozwoju, a dzięki formule hybrydowej także różnorodność, bo w spotkaniach można uczestniczyć nie zważając na barierę odległości.
Dużym atutem projektu jest też to, że wychowawcy nie są tu wyłącznie odbiorcami. Jako grupa ekspertów-praktyków, którzy znają procedury, widzą ryzyka, mają sprawdzone reakcje i wypracowany język relacji z dziećmi mogą w oparciu o własne zasoby, doświadczenie i wiedzę wspólnie wypracowywać najlepsze rozwiązania wobec wyzwań przed jakimi stają członkowie grupy, a jednocześnie być przy tym dla siebie wsparciem. Rolą moderatorów z FDI jest stworzyć warunki, w których ta wiedza i doświadczenie zostaną wydobyte, uporządkowane i przekute w dobre praktyki — wspólne, powtarzalne, możliwe do wdrożenia w innych placówkach.
Początek współpracy
Weekendowe spotkanie inauguracyjne Grupy Rozwoju Wychowawców zaczęliśmy od wspólnej kolacji i integracji. To był czas na poznanie się, wskazanie oczekiwań i nazywanie potrzeb. Już tego wieczoru widać było, że budujemy atmosferę zaufania: jasne zasady, poufność, życzliwość i prawo do mówienia o trudnych rzeczach bez tabu.
Dzień pracy zaczął się od integracji dwunastki uczestników i stworzenia kontraktu: konkretnych reguł, które będą nas prowadzić przez cały cykl. Jednym z elementów spotkania była refleksja nad własną drogą zawodową. Uczestnicy mieli okazję przyjrzeć się temu, skąd startowali, jakie momenty były dla nich wymagające oraz z czego dziś są najbardziej dumni. Taka uporządkowana refleksja nad rozwojem kariery pomaga złapać dystans do osobistych doświadczeń i oswaja z mówieniem o nich w grupie.
Na koniec odbyła się pierwsza sesja interwizyjna, podczas której rozłożyliśmy na czynniki pierwsze prawdziwy przypadek z placówki. Wraz z uczestnikami przeprowadziliśmy na tym przykładzie mapowanie ryzyk i zastanawialiśmy się jak najlepiej zachować się takiej sytuacji na przyszłość.
Co przed nami
Spotkanie Grupy Rozwoju Wychowawców FDI zamknęliśmy listą tematów, które uczestnicy będą chcieli omawiać przez kolejne tygodnie. Wśród nich pojawiły się m.in. metody reagowania na zachowania trudne, wymiana doświadczeń,sytuacje kryzysowe, czy narzędzia do pracy z dzieckiem.
Między ćwiczeniami był też czas na wspólny posiłek i zwyczajne rozmowy. One też są elementem programu — uczą, że dobre praktyki rodzą się wtedy, gdy mamy dla siebie nawzajem czas i uważność.
Od teraz przed nami cotygodniowe spotkania online, które potrwają aż do wiosny. To pół roku uważnej pracy dla dorosłych, którzy są blisko dzieci — żeby mogli być jeszcze bliżej, spokojniej i skuteczniej. Zależy nam by efektem tego projektu była widoczna poprawa w pracy wychowawców i w placówkowym życiu dzieci.
Dla dorosłych i dla dzieci
Jakość usług opiekuńczych w domach dziecka rośnie wtedy, gdy wzmacniamy dorosłych, którzy tam pracują. Grupa Rozwoju Wychowawców FDI daje im to, czego w codziennym „gaszeniu pożarów” w takich miejscach często brakuje: przestrzeń na spokojną, zdystansowaną refleksję, mądrą wymianę praktyk, wsparcie bez ocen i pomoc w budowaniu planu działania. To rozwój zawodowy i emocjonalny, który bezpośrednio przekłada się na poczucie bezpieczeństwa dzieci.
Wszystkim wychowawcom, którzy biorą udział w tym projekcie chcemy powiedzieć: Dziękujemy — za otwartość, energię, życzliwość i chęć rozwoju. Za gotowość do mówienia o rzeczach trudnych i do słuchania siebie nawzajem. Ten weekend był niezwykłym i wartościowym doświadczeniem — dla Was i dla nas. Jesteśmy przekonani, że to początek fascynującej przygody, która z wiosną przyniesie wiele dobrych owoców dla Was i Waszych podopiecznych.
Możesz pomóc
Chcemy, by takie grupy działały regularnie i szeroko docierały do kadry kolejnych placówek. Jeśli możesz — wesprzyj ten projekt finansowo. Każda wpłata to kolejne godziny pracy z dorosłymi, które zamieniają się w spokój i bezpieczeństwo dzieci.
Dobry start to credo Fundacji Dobrych Inicjatyw. Więc Ty także zacznij dobrze dzień: z optymizmem, ufnością i wiarą, że możesz dać innym coś od siebie!
W naszym Dobrym Dzienniku przeczytasz nie tylko wiele dobrych wiadomości, ale też sprawozdania z naszych działań na rzecz dzieci oraz młodzieży w pieczy zastępczej.
Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Fundację dobrych inicjatyw w celu realizacji usługi newsletter zgodnie z Polityką Prywatności.
Regulamin darowizn Fundacji Dobrych Inicjatyw
Płatności online
Serwis umożliwia przekazanie darowizny na rzecz Fundacji Dobrych Inicjatyw celem wsparcia działań statutowych oraz pojedynczych akcji. Fundacja Dobrych Inicjatyw funkcjonuje z siedzibą pod adresem Aleje Jerozolimskie 85/6, 02-001 Warszawa oraz przedstawia się numerami NIP: 7010413380, REGON: 147107356 i KRS: 0000497957. Płatności online są obsługiwane przez operatorów płatności: PayU SA i PayPal.
Na stronie Serwisu Użytkownik, aby przejść do okna operatora płatności, jest zobowiązany do podania danych takich jak imię, nazwisko i e-mail. Wszystkie dane zbierane przez Fundację Dobrych Inicjatyw podlegają ochronie. W celu dokonania darowizny jednorazowej przez Serwis, po wybraniu operatora płatności online, Użytkownik zostaje odpowiednio przekierowany do serwisu operatora płatności.
W ramach płatności online Użytkownik może dokonać płatności za pomocą: kart płatniczych, przelewów elektronicznych oraz przelewów tradycyjnych. Szczegóły dotyczące realizacji płatności online oraz sposobu jej wykonania przez operatorów płatności określają regulaminy stosowane przez w/w operatorów płatności.
Dodatkowo, ze strony Serwisu użytkownik ma możliwość pozyskania danych do samodzielnego wykonania tradycyjnego przelewu bankowego.
W uzasadnionych przypadkach Darczyńca może zgłosić reklamację i zażądać zwrotu przekazanej darowizny. Reklamację należy zgłosić na adres: biuro@fdi.org.pl, wpisując w tytule wiadomości „reklamacja” oraz podając powód i szczegółowe dane transakcji. Każda reklamacja rozpatrywana będzie przez Fundację Dobrych Inicjatyw indywidualnie w ciągu 14 dni od daty otrzymania reklamacji.
Fundacja Dobrych Inicjatyw jest organizacją pożytku publicznego, tym samym darowizna przekazana na rzecz Fundacji Dobrych Inicjatyw – na dzień wejścia w życie niniejszego Regulaminu – może zostać odliczona przy rozliczaniu podatku od osób fizycznych (PIT) w danym roku podatkowym, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Wszelkie wpłaty są wyrażone w polskich złotych (PLN).
Polityka prywatności
Dobra polityka to dbanie o prywatność użytkownika!
Mamy przyjemność zapoznać Cię z naszymi dobrymi politykami współpracy z użytkownikami. Choć rzadko tu zaglądacie, to musicie wiedzieć, że o dane dbamy z najwyższą starannością. Stworzyliśmy dokument opowiadający o zasadach przetwarzania danych osobowych, wykorzystywania plików cookies i innych technologii śledzących w odniesieniu do korzystania z naszej strony internetowej.
Administratorem strony jest Fundacja Dobrych Inicjatyw z siedzibą w Warszawie 02-001 przy ul. Alejach Jerozolimskich 85/6, NIP: 7010413380, REGON: 147107356.
W razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z polityką prywatności czy plikami cookies, wyślij wiadomość na adres biuro@fdi.org.pl.
Swoje dane osobowe przekazujesz nam na kilka sposobów: kontaktując się z nami, wchodząc w interakcje z treściami reklamowymi, zapisując się do naszego newslettera, wpłacając darowiznę, przekazując 1,5% podatku na OPP, a także biorąc udział w organizowanych przez nas akcjach. Zapewniamy, że Twoje dane pozostaną poufne, bezpieczne, zaopiekowane i nie zostaną udostępnione jakimkolwiek podmiotom trzecim bez zgody.
E-maile
Twój adres e-mail trafia do naszej bazy danych, gdy nawiązujesz z nami korespondencję lub gdy zapiszesz się do naszego newslettera jedną z możliwych dróg, np. Za pośrednictwem strony internetowej fundacji lub subskrypcji w naszych kanałach mediów społecznościowych. Podstawą przetwarzania Twoich danych w celu kontaktu jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, tym samym jest to Twoja zgoda na kontakt z naszej strony.
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych po zakończeniu kontaktu jest usprawiedliwiony cel w postaci archiwizacji korespondencji na potrzeby wewnętrzne (art. 6 ust. 1 lit. c RODO). Masz prawo do domagania się usunięcia korespondencji, chyba że jej archiwizacja jest uzasadniona np. w sytuacji obrony przed potencjalnymi roszczeniami z Twojej strony.
Wpłata darowizny i 1,5% podatku na OPP
Podczas zlecenia wpłaty darowizny przetwarzamy Twoje dane w celu zarządzania wpłatami oraz wystawiania zaświadczeń do celów podatkowych. Możemy też kontaktować się z Tobą za pośrednictwem udostępnionego nam przez Ciebie adresu e-mail np. z podziękowaniami za Twoje wsparcie. Twoje dane mogą zostać wykorzystane do realizacji naszych celów statutowych m.in. do informowania o organizowanych akcjach społecznych oraz o możliwościach dalszego wsparcia – oczywiście o ile nie sprzeciwisz się takiemu przetwarzaniu.
Pliki cookies i inne technologie śledzące
Pliki cookies to niewielkie informacje tekstowe przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (np. komputerze, tablecie, smartfonie), które mogą być odczytywane przez nasz system teleinformatyczny lub system teleinformatyczny podmiotów trzecich (cookies podmiotów trzecich).
Niektóre używane przez nas cookies są usuwane po zakończeniu sesji przeglądarki internetowej, tzn. po jej zamknięciu (cookies sesyjne). Inne cookies są przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym i umożliwiają nam rozpoznanie Twojej przeglądarki przy kolejnym wejściu na stronę (trwałe cookies).
Nasza strona, tak jak większość stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies. Wyświetlamy informację na temat ich stosowania przy pierwszej wizycie na naszej stronie.
Mechanizmy, które możesz spotkać na naszych stronach:
PayU
mailChimp
Google Analytics
Facebook i Pixel Facebook
Hotjar i/lub CrazyEgg
Instagram
Google Tag Manager
Zmiany w polityce prywatności
Cały pakiet powyższych informacji został zaktualizowany 1 marca 2023 r. Możliwe jest wprowadzanie małych zmian, które będą obowiązywać od daty opublikowania na stronie i które będą regulować sposób, w jaki gromadzimy i wykorzystujemy dane osobowe.