Droga do samodzielności: opowieść o Grupie Wsparcia
14 lipca 2025
Kiedy młody człowiek staje u progu dorosłości, a w sobie ma więcej lęku niż pewności, potrzebuje kogoś, kto poda mu rękę. Właśnie dla takich osób, stojących na granicy między światem placówki a niełatwą dorosłością, Fundacja Dobrych Inicjatyw przygotowała pilotażowy projekt – Grupa Wsparcia dla osób opuszczających pieczę zastępczą. Bezpieczny przystanek, na drodze ku pełnej samodzielności. Dziś podsumujemy jak przebiegł pilotaż i jakie wnioski przyniosły nam spotkania z młodymi ludźmi.
Niełatwy start
Początki projektu nie były proste. Najpierw zabrakło chętnych, potem przyszło rozczarowanie, że nie wszyscy dotrwają do końca. W grudniu udało się jednak zbudować zespół dwunastu młodych ludzi, którzy zdecydowali się spróbować. Na pierwsze spotkanie w styczniu przybyło dziewięcioro uczestników.
Jak odnaleźć poczucie bezpieczeństwa?
Projekt trwał od stycznia do końca czerwca 2025 roku i był spięty klamrą dwóch zjazdów stacjonarnych w Warszawie. Zostało to zaplanowane tak, by od pierwszego spotkania w Warszawie dać uczestnikom poczucie bezpieczeństwa i przestrzeń do budowania relacji, a na końcowym zjeździe pozwolić im podsumować drogę, którą przeszli. Pomiędzy tymi wydarzeniami odbyło się dwadzieścia dwa spotkania online, dzięki którym młodzi ludzie w wieku od osiemnastu do dwudziestu trzech lat mogli regularnie dzielić się swoimi doświadczeniami i wzajemnie wspierać, ucząc się przy tym zaufania i odpowiedzialności. Co tydzień łączyli się z prowadzącymi i grupą, a także zobowiązali się do przestrzegania wspólnie ustalonego kontraktu. Dla osób po trudnych, często traumatycznych przeżyciach nie było to czymś naturalnym czy łatwym. Za ich historiami stoją doświadczenia, które utrwaliły w nich brak zaufania do dorosłych, zasad i świata.
W ankietach podsumowujących projekt uczestnicy podkreślali, że kluczowe okazało się właśnie poczucie bezpieczeństwa i akceptacji, które stworzyli prowadzący wraz z całą grupą. Dla młodych ludzi z doświadczeniem pieczy zastępczej to szczególnie cenne, bo często po raz pierwszy mieli szansę poczuć się ważni i wysłuchani. Fakt, że wszyscy uczestnicy deklarowali gotowość polecenia tej grupy innym w podobnej sytuacji, jest największym sukcesem projektu. Pokazuje to, że warto budować takie miejsca i grupy, nawet jeśli zaufanie rodzi się powoli.
– Dla osób z pieczy zastępczej Grupa Wsparcia może być miejscem, w którym mają szansę doświadczyć bliskiej i bezpiecznej relacji. Dlaczego? Bo często osoby z doświadczeniem życia w zaniedbującym środowisku, mogą nieświadomie dążyć do powielania jedynego znanego im wzorca. W ten sposób trafiają do środowisk, gdzie trudno stworzyć bezpieczne relacje, trzeba liczyć tylko na siebie, a zamiast wsparcia dostaje się przemoc. Naszym celem poprzez realizację projektu Grupy Wsparcia dla usamodzielnianych jest zaoferowanie przestrzeni, w której młodzi ludzie przekonają się, że inne relacje są możliwe, a samotność nie jest jedynym remedium na cierpienie, że związki międzyludzkie mogą być źródłem siły i pewności siebie – podkreśla Katarzyna Salmanowicz, psychoterapeutka i kierowniczka projektów społeczno-edukacyjnych w Fundacji Dobrych Inicjatyw. .
Owoce Grupy Wsparcia: odwaga i motywacja
W trakcie trwania projektu Grupa Wsparcia wydała swoje pierwsze owoce w postaci odważnych decyzji uczestników i wiary w możliwość ich realizacji. Część osób zdecydowała się na opuszczenie placówki, rozpoczynając samodzielne życie. Inni podjęli psychoterapię, aby głębiej przyjrzeć się swoim emocjom i wyzwaniom. Niektórzy będą mogli wziąć udział w zindywidualizowanych długofalowych programach wsparcia organizowanych przez naszą Fundację. Każdy z uczestników mógł też skorzystać z dalszego wsparcia, które dla wielu okazało się kluczowe, aby nie zrezygnować z marzeń o niezależności.
– Wielką wartością dla Grupy była możliwość obserwowania, jak inni przechodzą proces usamodzielniania, co dawało nadzieję i budowało motywację do własnych decyzji. Uczestnicy realnie otrzymali wsparcie od siebie nawzajem. Padały ważne, adekwatne i potrzebne rady, więc podstawowy cel grupy został spełniony – podsumowuje psychoterapeutka z FDI.
Warto próbować
Sześć miesięcy Grupy Wsparcia dla usamodzielnionych to dowód, że warto próbować, nawet jeśli nie wszystko idzie zgodnie z planem. Ci młodzi ludzie pokazali odwagę, której często nie widać gołym okiem i którą łatwo przeoczyć w statystykach. Nawet jeśli zaufanie buduje się powoli, to obserwując jak nasi podopieczni potrafią rozkwitnąć z biegiem kolejnych spotkań, widzimy, że naprawdę warto kontynuować projekt w dalszych edycjach.Bo każdy młody człowiek zasługuje na to, żeby mieć do kogo zwrócić się w trudnych chwilach i mieć komu zaufać.
Zacznij dobrze dzień!
Dobry start to credo Fundacji Dobrych Inicjatyw. Więc Ty także zacznij dobrze dzień: z optymizmem, ufnością i wiarą, że możesz dać innym coś od siebie!
W naszym Dobrym Dzienniku przeczytasz nie tylko wiele dobrych wiadomości, ale też sprawozdania z naszych działań na rzecz dzieci oraz młodzieży w pieczy zastępczej.
Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Fundację dobrych inicjatyw w celu realizacji usługi newsletter zgodnie z Polityką Prywatności.
Regulamin darowizn Fundacji Dobrych Inicjatyw
Płatności online
Serwis umożliwia przekazanie darowizny na rzecz Fundacji Dobrych Inicjatyw celem wsparcia działań statutowych oraz pojedynczych akcji. Fundacja Dobrych Inicjatyw funkcjonuje z siedzibą pod adresem Aleje Jerozolimskie 85/6, 02-001 Warszawa oraz przedstawia się numerami NIP: 7010413380, REGON: 147107356 i KRS: 0000497957. Płatności online są obsługiwane przez operatorów płatności: PayU SA i PayPal.
Na stronie Serwisu Użytkownik, aby przejść do okna operatora płatności, jest zobowiązany do podania danych takich jak imię, nazwisko i e-mail. Wszystkie dane zbierane przez Fundację Dobrych Inicjatyw podlegają ochronie. W celu dokonania darowizny jednorazowej przez Serwis, po wybraniu operatora płatności online, Użytkownik zostaje odpowiednio przekierowany do serwisu operatora płatności.
W ramach płatności online Użytkownik może dokonać płatności za pomocą: kart płatniczych, przelewów elektronicznych oraz przelewów tradycyjnych. Szczegóły dotyczące realizacji płatności online oraz sposobu jej wykonania przez operatorów płatności określają regulaminy stosowane przez w/w operatorów płatności.
Dodatkowo, ze strony Serwisu użytkownik ma możliwość pozyskania danych do samodzielnego wykonania tradycyjnego przelewu bankowego.
W uzasadnionych przypadkach Darczyńca może zgłosić reklamację i zażądać zwrotu przekazanej darowizny. Reklamację należy zgłosić na adres: biuro@fdi.org.pl, wpisując w tytule wiadomości „reklamacja” oraz podając powód i szczegółowe dane transakcji. Każda reklamacja rozpatrywana będzie przez Fundację Dobrych Inicjatyw indywidualnie w ciągu 14 dni od daty otrzymania reklamacji.
Fundacja Dobrych Inicjatyw jest organizacją pożytku publicznego, tym samym darowizna przekazana na rzecz Fundacji Dobrych Inicjatyw – na dzień wejścia w życie niniejszego Regulaminu – może zostać odliczona przy rozliczaniu podatku od osób fizycznych (PIT) w danym roku podatkowym, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Wszelkie wpłaty są wyrażone w polskich złotych (PLN).
Polityka prywatności
Dobra polityka to dbanie o prywatność użytkownika!
Mamy przyjemność zapoznać Cię z naszymi dobrymi politykami współpracy z użytkownikami. Choć rzadko tu zaglądacie, to musicie wiedzieć, że o dane dbamy z najwyższą starannością. Stworzyliśmy dokument opowiadający o zasadach przetwarzania danych osobowych, wykorzystywania plików cookies i innych technologii śledzących w odniesieniu do korzystania z naszej strony internetowej.
Administratorem strony jest Fundacja Dobrych Inicjatyw z siedzibą w Warszawie 02-001 przy ul. Alejach Jerozolimskich 85/6, NIP: 7010413380, REGON: 147107356.
W razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z polityką prywatności czy plikami cookies, wyślij wiadomość na adres biuro@fdi.org.pl.
Swoje dane osobowe przekazujesz nam na kilka sposobów: kontaktując się z nami, wchodząc w interakcje z treściami reklamowymi, zapisując się do naszego newslettera, wpłacając darowiznę, przekazując 1,5% podatku na OPP, a także biorąc udział w organizowanych przez nas akcjach. Zapewniamy, że Twoje dane pozostaną poufne, bezpieczne, zaopiekowane i nie zostaną udostępnione jakimkolwiek podmiotom trzecim bez zgody.
E-maile
Twój adres e-mail trafia do naszej bazy danych, gdy nawiązujesz z nami korespondencję lub gdy zapiszesz się do naszego newslettera jedną z możliwych dróg, np. Za pośrednictwem strony internetowej fundacji lub subskrypcji w naszych kanałach mediów społecznościowych. Podstawą przetwarzania Twoich danych w celu kontaktu jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, tym samym jest to Twoja zgoda na kontakt z naszej strony.
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych po zakończeniu kontaktu jest usprawiedliwiony cel w postaci archiwizacji korespondencji na potrzeby wewnętrzne (art. 6 ust. 1 lit. c RODO). Masz prawo do domagania się usunięcia korespondencji, chyba że jej archiwizacja jest uzasadniona np. w sytuacji obrony przed potencjalnymi roszczeniami z Twojej strony.
Wpłata darowizny i 1,5% podatku na OPP
Podczas zlecenia wpłaty darowizny przetwarzamy Twoje dane w celu zarządzania wpłatami oraz wystawiania zaświadczeń do celów podatkowych. Możemy też kontaktować się z Tobą za pośrednictwem udostępnionego nam przez Ciebie adresu e-mail np. z podziękowaniami za Twoje wsparcie. Twoje dane mogą zostać wykorzystane do realizacji naszych celów statutowych m.in. do informowania o organizowanych akcjach społecznych oraz o możliwościach dalszego wsparcia – oczywiście o ile nie sprzeciwisz się takiemu przetwarzaniu.
Pliki cookies i inne technologie śledzące
Pliki cookies to niewielkie informacje tekstowe przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (np. komputerze, tablecie, smartfonie), które mogą być odczytywane przez nasz system teleinformatyczny lub system teleinformatyczny podmiotów trzecich (cookies podmiotów trzecich).
Niektóre używane przez nas cookies są usuwane po zakończeniu sesji przeglądarki internetowej, tzn. po jej zamknięciu (cookies sesyjne). Inne cookies są przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym i umożliwiają nam rozpoznanie Twojej przeglądarki przy kolejnym wejściu na stronę (trwałe cookies).
Nasza strona, tak jak większość stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies. Wyświetlamy informację na temat ich stosowania przy pierwszej wizycie na naszej stronie.
Mechanizmy, które możesz spotkać na naszych stronach:
PayU
mailChimp
Google Analytics
Facebook i Pixel Facebook
Hotjar i/lub CrazyEgg
Instagram
Google Tag Manager
Zmiany w polityce prywatności
Cały pakiet powyższych informacji został zaktualizowany 1 marca 2023 r. Możliwe jest wprowadzanie małych zmian, które będą obowiązywać od daty opublikowania na stronie i które będą regulować sposób, w jaki gromadzimy i wykorzystujemy dane osobowe.