POWRÓT DO DZIENNIKA

Kurierzy dobra zmieniają Święta seniorów

20 kwietnia 2025

Czy można zapakować empatię do kartonów? Okazuje się, że tak – i doręczyć ją wprost do drzwi seniora! Tegoroczna edycja „Paczki dla Seniora” była jak porządny mazurek: słodka, domowa i przygotowana z miłością. Właśnie zakończyliśmy jedenastą już odsłonę akcji, w której aż 1008 seniorów otrzymało przedświąteczne paczki. Jednak to nie tylko materialne wsparcie. Inicjatywa ma już moc międzypokoleniowej sieci solidarności, która narodziła się z pomysłu młodych ludzi.

A zaczęło się od… kilku wyjątkowych nastolatków

Kilka lat temu młodzież z placówki opiekuńczo-wychowawczej w Kisielanach, w ramach cyklu warsztatów „Junior Project Manager – It’s Me!”, wymyśliła akcję. Mieli stworzyć własny projekt społeczny – i stworzyli coś, co trwa do dziś. Plakaty, zbiórki, spotkania z seniorami, którzy już dawno nie słyszeli słowa „pamiętamy”. I tak powstał wielopokoleniowy łańcuch dobroci, który dziś rozciąga się przez 7 województw, 41 OPS-ów, NGO-sów i placówek, i rośnie z każdym rokiem.

W tym roku w akcji wzięło udział 59 młodych osób z pieczy zastępczej, które nie tylko pomagały, ale same organizowały, koordynowały i działały jak zawodowi project managerowie serca. Wspierało nas 20 firm, które dorzuciły produkty, darowizny finansowe, czas swoich pracowników i… serducho.

Co w sercu to w paczce

Młodzi ludzie mogli liczyć na niemal nieograniczone wsparcie i zaangażowanie 96 wolontariuszy, którzy łącznie przeznaczyli 355 godzin, by spakować i dostarczyć paczki o szacunkowej wartości rynkowej ok. 386 345 zł (to naprawdę dużo żurków i sałatek warzywnych!). W środku: żywność, środki czystości, kosmetyki – wszystko, co najpotrzebniejsze. Ale najważniejsze, co tam było? Uwaga. Czas. Serce. Bo te paczki to nie tylko prezenty. To znaki: „Jesteś dla nas ważny. Nie jesteś sam.”

Bo Wielkanoc to nie tylko pisanki i babka. To także chwila, w której młody człowiek czy wolontariusz siada z seniorem, pije herbatę, słucha historii sprzed pół wieku i – nawet jeśli na chwilę – tworzy z nim wspólnotę. To był czas, gdy uśmiechy stawały się walutą. A uczestnicy naprawdę stali się kurierami dobra – bez kodów pocztowych, ale z mapą ludzkiej potrzeby. Dla młodych osób z placówek to dowód, że mają wpływ, że potrafią działać. Dla seniorów – znak, że nie są sami. Dla wolontariuszy i firm – możliwość realnego zaangażowania społecznego.

Dziękujemy wszystkim, którzy byli częścią tej pięknej, wiosennej historii: wolontariuszom, OPS-om, młodzieży z placówek opiekuńczo-wychowawczych, darczyńcom i partnerom: Accor Investments, Animex, Bielenda, Colgate, DeSilva, Develey, DSV, Jacobs, Dr Irena Eris, Henkel, Kupiec, Lenovo, Linklaters, L’Oréal Warsaw Plant, Lotte Wedel, McCormick, Nationale Nederlanden, POL-HUN, Okruszek i Yope. Dziękujemy, że po raz kolejny pomogliście tej akcji rosnąć, rozwijać się i docierać do tak wielu osób.

W tym roku zamiast zajączka… zrobiliśmy cud Wielkanocy z Wami!

Zacznij dobrą korespondencję!

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Fundację dobrych inicjatyw w celu realizacji usługi newsletter zgodnie z Polityką Prywatności.