poniżej przedstawiamy wspólne postulaty i rekomendacje wypracowane przez organizacje pozarządowe: Fundacja Dobrych Inicjatyw, Fundacja Atalaya, Fundacja Samodzielni Robinsonowie, Fundacja Szczęśliwej Drogi, Towarzystwo Nasz Dom w sprawie ostatnich konsultacji, które miały miejsce za sprawą Pani inicjatywy.
Kim jesteśmy?
Reprezentujemy organizacje pozarządowe, które od wielu lat wspierają młodzież w procesie usamodzielnienia, wychowanków w pieczy instytucjonalnej oraz rodzinnej, a także osób dorosłych działających na ich rzecz. Większość z organizacji, które reprezentujemy finansuje się ze środków prywatnych: od darczyńców indywidualnych, biznesu, a niektóre też częściowo ze środków publicznych. Budujemy społeczności darczyńców, wolontariuszy, przedstawicieli biznesu i władz samorządowych na rzecz dzieci i młodzieży z pieczy zastępczej. Działamy w wielu regionach Polski od Białowieży, Supraśla, Krasnego, przez Warszawę, Łódź, Kisielany, Szczecin, Poznań, aż po Pasłęk, Małachów, Zambrów, Olsztyn, Wielgie i wiele wiele innych większych i mniejszych miejscowości. Łącznie wspieramy kilka tysięcy dzieci w pieczy, angażujemy tysiące wolontariuszy, darczyńców i setki przedstawicieli świata biznesu. Przez wiele lat naszej działalności wypracowaliśmy autorskie rozwiązania i praktyki w obszarze wsparcia dzieci i młodzieży w pieczy zastępczej oraz osób dorosłych (rodziców/pracowników).
Ocena przebiegu konsultacji
Jako reprezentanci trzeciego sektora wyrażamy wdzięczność za zorganizowanie okrągłego stołu wokół wyzwań i kryzysów, które dziś dotykają pieczę zastępczą. Tę inicjatywę traktujemy, jako pierwszy krok w kierunku wypracowania działań naprawczych oraz skutecznych i efektywnych rozwiązań. Przedstawiciele naszych organizacji brali czynny udział w pracach większości zespołów eksperckich z nadzieją, że będą one zmierzały do wdrożenia rzeczywistych i skutecznych rozwiązań dla dzieci i młodzieży w pieczy zastępczej i po jej opuszczeniu. Przedstawione w poniższym dokumencie rekomendacje i postulaty są wynikiem wewnętrznych rozmów i poczucia, że nie wszystkie wątki udało się omówić w sposób wystarczający, kompleksowy i rozstrzygający podczas prac zespołów.
Zdajemy sobie sprawę, że przeprowadzenie tak szerokich konsultacji, w tak krótkim czasie, było również dużym wyzwaniem po stronie pracowników Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS). Więcej o uwagach i rekomendacjach dotyczących sposobu przeprowadzenia konsultacji piszemy w Załączniku nr 2.
Zidentyfikowane osie sporu
W naszej ocenie w trakcie prac większości zespołów główna oś sporu przebiegała między:
przedstawicielami/kami środowisk reprezentujących rodzinną pieczę zastępczą i pieczę instytucjonalną;
oraz dwie pomniejsze osie sporu pomiędzy:
przedstawicielami/kami NGOs działającym na rzecz rodzinnej pieczy a rodzicami zastępczymi;
teoretykami wskazującymi na idealne rozwiązania, a praktykami pieczy instytucjonalnej mierzącymi się z codzienną rzeczywistością.
Przedmioty sporu
Piecza instytucjonalna i rodzinna rozumieją, że żyją w pewnego rodzaju nierozerwalnej symbiozie, jednak należy podkreślić, że prawdopodobnie jeszcze długo będą współistniały i będą potrzebne obie formy pieczy.Według naszych obserwacji – w trakcie prac zespołów – w sposób bardzo wyraźny ujawniły się dwa przedmioty sporu. Jednym z najważniejszych i mogącym mieć daleko idące konsekwencje – między przedstawicielami/kami pieczy rodzinnej i instytucjonalnej był sposób rozumienia pojęcia deinstytucjonalizacji. To, w jaki sposób definiujemy deinstytucjonalizację w pieczy zastępczej wpływa na możliwość dystrybucji środków pomiędzy pieczą rodzinną, a pieczą instytucjonalną. Wydaje się, że jednym z niewypowiedzianych wprost przedmiotów sporu, była więc obawa towarzysząca części uczestników prac zespołów o przyszły podział tych środków. To, że obawa ta nie została wypowiedziana wprost przez część uczestników – w naszej ocenie – mogło rzutować na sposób i charakter rozmów/sporów w różnych pomniejszych wątkach, bowiem strony te ustawiają się w opozycji wobec siebie, zamiast szukać wspólnego języka. Ten konfrontacyjny ton dyskusji zostanie najpewniej zachowany (i być może będzie narastał), jeśli decydentom nie uda się przedstawić rozwiązania, które zabezpieczy potrzeby i interesy przedstawicieli/ek wymienionych stron.
Drugim przedmiotem sporu, który zidentyfikowaliśmy w trakcie prac zespołów, pomiędzy przedstawicielami/kami rodzinnej i instytucjonalnej pieczy był antagonizujący język, przypisujący przedstawicielom/kom pieczy instytucjonalnej złe intencje i brak zrozumienia potrzeb dzieci, w szczególności dzieci małych i z niepełnosprawnościami. Druga strona (piecza instytucjonalna) zderzała się w swojej opinii z daleko idącym brakiem zrozumienia i uznania obecnej – kryzysowej sytuacji w pieczy, która w sposób bezpośredni wpływa na jakość świadczonych usług na rzecz starszych wychowanków.
Wymienione powyżej osie sporu oraz główne przedmioty tych sporów narastają od lat. Dlatego też w naszej ocenie polityka komunikacyjna Ministerstwa w sprawie oceny, działań, rozwiązań na rzecz pieczy zastępczej powinna uwzględniać te niuanse i perspektywy każdej ze stron. Sytuacje, w których przedstawiciele/ki jednej ze stron mają możliwość osobistego spotkania się z Panią Minister i rozmowy, a druga strona próbuje bezskutecznie umówić się na spotkanie od ponad 5-ciu miesięcy te podziały jeszcze bardziej pogłębia i prowadzi do wzrostu frustracji po stronie przedstawicieli/ek pieczy instytucjonalnej.
Źródła kryzysu w pieczy
Konsultacje zainicjowane przez MRPiPS unaoczniły istniejący spór między interesariuszami dbającymi o dobrostan dziecka w pieczy instytucjonalnej i rodzinnej. W ramach konsultacji nie tylko nie rozwiązano tego sporu, ale być może go pogłębiono. Każda ze stron przyjęła inną definicję przyczyn kryzysu w pieczy i wskazywała inne ścieżki rozwiązań. Przestrzegamy jednak przed infantylną oceną niektórych interesariuszy prac zespołu, którzy podają proste przyczyny kryzysu, doszukując się go jedynie w złym sposobie rozlokowania środków między pieczą instytucjonalną, a rodzinną.
W naszej ocenie źródeł tego kryzysu należy dopatrywać w:
niskim priorytecie pieczy zastępczej w polityce władz samorządowych. Bez silnego zaangażowania i wywierania pozytywnego wpływu na decydentów w jednostkach samorządu terytorialnego, jakiekolwiek odgórne rozwiązania nałożone na władze samorządowe pozostaną na papierze.
braku wsparcia ze strony budżetu centralnego na realizację zadań nakładanych na władze samorządowe, które nie są wstanie finansowo im sprostać.
braku wieloletniej strategii działań z rozpisaniem na kamienie milowe, która byłaby oparta o istniejące i możliwe zasoby, a nie o myślenie życzeniowe – często oparte przez różnych decydentów – o infantylizm. Strategia ta powinna powstać z udziałem wszystkich stron (w tym z udziałem dzieci, młodzieży, usamodzielnionych) z ich partycypacyjnym udziałem, poszanowaniem potrzeb, doświadczeń i zagrożeń, które definiowane są przez nich w procesie zmiany. Taka strategia powinna być również bardzo dobrze zakomunikowana, tak aby zniwelować jakiekolwiek lęki, po którejkolwiek ze stron oraz poczucia, że jest się stroną mniej ważną, pomijaną, czy nieakceptowaną. W tym kontekście pilną potrzebą jest też realizacja jakościowych badań dotyczących różnych aspektów pieczy, rodziny, usamodzielniających się itp. na podstawie których można by zacząć budować realną i mierzalną strategię działań.
braku współpracy instytucji, które znajdują się w orbicie dziecka w pieczy zastępczej, co wynika również z niskich pokładów zaufania społecznego w Polsce. Mamy więc swoisty paradoks, gdzie z jednej z strony dążymy do urodzinnienia pieczy, a z drugiej strony przy jakimkolwiek potknięciu osób odpowiedzialnych wysyłamy kontrole z UW lub prokuratora, a rozmowę sprowadzamy do numerów aktów prawnych i paragrafów.
w zmianach społecznych/pokoleniowych oraz postaw obywateli, co do chęci posiadania potomstwa i zakładania rodzin. Nowoczesna strategia wobec pieczy zastępczej powinna uwzględniać wyniki badań socjologicznych w oparciu o zjawiska i trendy demograficzne, społeczne i klimatyczne.
niskim prestiżu zawodu wychowawcy/czyni w pieczy instytucjonalnej oraz rodziny zastępczej. Obecnie mamy odpływ pracowników z pieczy oraz coraz częstsze rezygnacje rodzin zastępczych, przy jednoczesnym wzroście ilości dzieci w pieczy (+0,7% w 2022 r., +3,5% w 2023 r.). Dlatego bez drastycznego zwiększenia nakładów na wynagrodzenia dla przedstawicieli wszystkim form pieczy, sytuacja z miesiąca na miesiąc będzie się pogarszać. Biorąc pod uwagę długofalowe efekty działania tzw. „Ustawy Kamilkowej” oraz nasze wewnętrzne prognozy, wzrost ilości dzieci w pieczy w latach 2024 – 2026 może wynieść nawet +5%-6% wzrostu rok do roku.
braku politycznej chęci do rozwiązania skomplikowanych sieci zależności, interesów różnych grup interesariuszy i wieloletnich zaniedbań w zakresie dbania o dobrostan dziecka w pieczy zastępczej i po niej. W zamian – prawie od dekady – proponowane są liczne programy rozdawnictwa środków publicznych „każdemu po równo”, które nadwyrężają budżet centralny, nie odpowiadają na rzeczywiste potrzeby społeczne grup wykluczonych, a są jedynie drogim sposobem politycznej korupcji, kupowania elektoratu. Jak inaczej nazwać program 800+ dla rodziców dwójki dzieci z Warszawy, którzy łącznie zarabiają 18 tys. netto/mc, przy jednoczesnym braku wsparcia dla dziecka w wieku 19-20 lat, które opuściło dom dziecka, bez perspektywy dachu nad głową, wsparcia psychologicznego i pracy?
Założenia dla zbudowania mapy drogowej dla kryzysu braku miejsc w pieczy zastępczej (kryzys „tu i teraz”):
Rozwiązania powinny mieć charakter czasowy z jasno określonym czasem ich realizacji i bez możliwości ich przedłużenia (np. okres max. 3 lata), a środki na ten cel powinny być zapewnione z budżetu centralnego.
W ramach rozwiązań kryzysu „tu i teraz” należy pilnie otworzyć nowe placówki opiekuńczo-wychowawcze (14 os.), ale bez możliwości wykorzystania infrastruktury i umiejscowienia ich w dawnych lokalizacjach, gdzie w jednym budynku mieści się 2-4-6 placówek. To rozwiązania ma za zadanie zabezpieczenie dzieci, które:
– dziś nie znajdują się w bezpiecznym miejscu (zagrożenie zdrowia i życia);
– obecnych wychowanków w placówkach, w których jest już ponad 14 os. (np. 16-18-20) i tym samym jakość świadczonych usług opiekuńczo-wychowawczych dla nich jest zagrożona;
– są już „młodymi dorosłymi” w wieku 18+ i znajdują się w procesie usamodzielnienia. Kryzys braku miejsc w pieczy zastępczej spowodował, że od wielu miesięcy – w tym najbardziej newralgicznym dla nich momencie życia – „proszeni są” przez swoich wychowawców/dyrektorów o opuszczenie placówki. PCPRy „wymuszają” te decyzje na dyrektorach placówek i jest to już stała praktyka.
3. Drastyczne podniesienie świadczeń dla rodzin zastępczych oraz wychowawców w placówkach. Nie możemy pozwolić sobie na kolejny odpływ rodzin i pracowników pieczy.
Założenia dla mapy drogowej do zbudowania skutecznej pieczy zastępczej w Polsce
Rzeczowa analiza zebranych postulatów w ramach konsultacji w Ministerstwie.
Analiza obecnych rozwiązań (punktowych) prowadzone przez różne NGOs, PCPRy, POW itp. w zakresie wsparcia dzieci i młodzieży w rodzinach zastępczych, POW, młodzieży w procesie usamodzielnienia pod kątem możliwości wdrożenia ich do programu pilotażowego lub całego systemu.
Kontynuacja dialogu społecznego w skutecznej formule wypracowania ostatecznych rekomendacji:
przecięcie osi i przedmiotów obecnych sporów (opisanych w pkt. 2) przez Ministerstwo z uwzględnieniem argumentów głównych stron sporu i z uwzględnieniem realności obecnych zasobów, trendów i możliwych rozwiązań;
wytyczenie wykładni definicji deinstytucjonalizacji w taki sposób, aby nie zamykać samorządom, instytucjom, NGOs ścieżki do pozyskiwania środków na wsparcie również dla dzieci i młodzieży z pieczy instytucjonalnej;
powołanie Rady Społecznej przy Ministrze ds. pieczy zastępczej, która reprezentować będzie różne środowiska i która będzie mogła na bieżąco i szybko monitorować sposób implementacji nowych rozwiązań w terenie oraz wspierać praktyków w ich wdrażaniu;
powołanie Departamentu ds. pieczy zastępczej w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej;
zlecanie badań ilościowych i jakościowych dotyczących rodziny, rodzin zastępczych (wszystkich typów), POW, MOS, MOW, PCPR, usamodzielnionych i innych interesariuszy oraz cykliczne powtarzanie tych badań (np. raz na dwa lata);
stałe monitorowanie danych (bazy danych) oraz tworzenie prognoz wzrostów/spadków dzieci w pieczy, tak aby w krótkookresowych okresach 2-3 lata przygotowywać system na nadchodzące zmiany, tak aby one „nie zaskakiwały” decydentów;
dostrzeżenie że osoba po doświadczeniu pieczy zastępczej mająca 18+ lat i opuszczająca pieczę – pomimo że formalnie już pełnoletnia – nadal jest dzieckiem, które potrzebuje wsparcia. Wsparcia, które powinno być rzeczywiste i dostosowane do indywidualnych potrzeb;
przygotowanie mapy interesariuszy i zadbanie o obecność przedstawicieli wszystkich stron w procesie zmian systemowych;
wyznaczenie deadlinów na wypracowanie poszczególnych aspektów związanych z pieczą, w taki sposób, aby usprawnienie w jednym aspekcie nie spowodowało zatoru w kolejnym (patrz. case „ustawa Kamilka”);
zbudowanie zabezpieczenia finansowego dla rozwiązań systemowych (Fundusz Sprawiedliwości, budżet centralny, KPO, środki z UE, % od podatku x itp.).
Zacznij dobrze dzień!
Dobry start to credo Fundacji Dobrych Inicjatyw. Więc Ty także zacznij dobrze dzień: z optymizmem, ufnością i wiarą, że możesz dać innym coś od siebie!
W naszym Dobrym Dzienniku przeczytasz nie tylko wiele dobrych wiadomości, ale też sprawozdania z naszych działań na rzecz dzieci oraz młodzieży w pieczy zastępczej.
Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Fundację dobrych inicjatyw w celu realizacji usługi newsletter zgodnie z Polityką Prywatności.
Regulamin darowizn Fundacji Dobrych Inicjatyw
Płatności online
Serwis umożliwia przekazanie darowizny na rzecz Fundacji Dobrych Inicjatyw celem wsparcia działań statutowych oraz pojedynczych akcji. Płatności online są obsługiwane przez operatorów płatności: PayU SA i PayPal.
Na stronie Serwisu Użytkownik, aby przejść do okna operatora płatności, jest zobowiązany do podania danych takich jak imię, nazwisko i e-mail. Wszystkie dane zbierane przez Fundację Dobrych Inicjatyw podlegają ochronie. W celu dokonania darowizny jednorazowej przez Serwis, po wybraniu operatora płatności online, Użytkownik zostaje odpowiednio przekierowany do serwisu operatora płatności.
W ramach płatności online Użytkownik może dokonać płatności za pomocą: kart płatniczych, przelewów elektronicznych oraz przelewów tradycyjnych. Szczegóły dotyczące realizacji płatności online oraz sposobu jej wykonania przez operatorów płatności określają regulaminy stosowane przez w/w operatorów płatności.
Dodatkowo, ze strony Serwisu użytkownik ma możliwość pozyskania danych do samodzielnego wykonania tradycyjnego przelewu bankowego.
W uzasadnionych przypadkach Darczyńca może zgłosić reklamację i zażądać zwrotu przekazanej darowizny. Reklamację należy zgłosić na adres: biuro@fdi.org.pl, wpisując w tytule wiadomości „reklamacja” oraz podając powód i szczegółowe dane transakcji. Każda reklamacja rozpatrywana będzie przez Fundację Dobrych Inicjatyw indywidualnie w ciągu 14 dni od daty otrzymania reklamacji.
Fundacja Dobrych Inicjatyw jest organizacją pożytku publicznego, tym samym darowizna przekazana na rzecz Fundacji Dobrych Inicjatyw – na dzień wejścia w życie niniejszego Regulaminu – może zostać odliczona przy rozliczaniu podatku od osób fizycznych (PIT) w danym roku podatkowym, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Wszelkie wpłaty są wyrażone w polskich złotych (PLN).
Polityka prywatności
Dobra polityka to dbanie o prywatność użytkownika!
Mamy przyjemność zapoznać Cię z naszymi dobrymi politykami współpracy z użytkownikami. Choć rzadko tu zaglądacie, to musicie wiedzieć, że o dane dbamy z najwyższą starannością. Stworzyliśmy dokument opowiadający o zasadach przetwarzania danych osobowych, wykorzystywania plików cookies i innych technologii śledzących w odniesieniu do korzystania z naszej strony internetowej.
Administratorem strony jest Fundacja Dobrych Inicjatyw z siedzibą w Warszawie 02-001 przy ul. Alejach Jerozolimskich 85/6, NIP: 7010413380, REGON: 147107356.
W razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z polityką prywatności czy plikami cookies, wyślij wiadomość na adres biuro@fdi.org.pl.
Swoje dane osobowe przekazujesz nam na kilka sposobów: kontaktując się z nami, wchodząc w interakcje z treściami reklamowymi, zapisując się do naszego newslettera, wpłacając darowiznę, przekazując 1,5% podatku na OPP, a także biorąc udział w organizowanych przez nas akcjach. Zapewniamy, że Twoje dane pozostaną poufne, bezpieczne, zaopiekowane i nie zostaną udostępnione jakimkolwiek podmiotom trzecim bez zgody.
E-maile
Twój adres e-mail trafia do naszej bazy danych, gdy nawiązujesz z nami korespondencję lub gdy zapiszesz się do naszego newslettera jedną z możliwych dróg, np. Za pośrednictwem strony internetowej fundacji lub subskrypcji w naszych kanałach mediów społecznościowych. Podstawą przetwarzania Twoich danych w celu kontaktu jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, tym samym jest to Twoja zgoda na kontakt z naszej strony.
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych po zakończeniu kontaktu jest usprawiedliwiony cel w postaci archiwizacji korespondencji na potrzeby wewnętrzne (art. 6 ust. 1 lit. c RODO). Masz prawo do domagania się usunięcia korespondencji, chyba że jej archiwizacja jest uzasadniona np. w sytuacji obrony przed potencjalnymi roszczeniami z Twojej strony.
Wpłata darowizny i 1,5% podatku na OPP
Podczas zlecenia wpłaty darowizny przetwarzamy Twoje dane w celu zarządzania wpłatami oraz wystawiania zaświadczeń do celów podatkowych. Możemy też kontaktować się z Tobą za pośrednictwem udostępnionego nam przez Ciebie adresu e-mail np. z podziękowaniami za Twoje wsparcie. Twoje dane mogą zostać wykorzystane do realizacji naszych celów statutowych m.in. do informowania o organizowanych akcjach społecznych oraz o możliwościach dalszego wsparcia – oczywiście o ile nie sprzeciwisz się takiemu przetwarzaniu.
Pliki cookies i inne technologie śledzące
Pliki cookies to niewielkie informacje tekstowe przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (np. komputerze, tablecie, smartfonie), które mogą być odczytywane przez nasz system teleinformatyczny lub system teleinformatyczny podmiotów trzecich (cookies podmiotów trzecich).
Niektóre używane przez nas cookies są usuwane po zakończeniu sesji przeglądarki internetowej, tzn. po jej zamknięciu (cookies sesyjne). Inne cookies są przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym i umożliwiają nam rozpoznanie Twojej przeglądarki przy kolejnym wejściu na stronę (trwałe cookies).
Nasza strona, tak jak większość stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies. Wyświetlamy informację na temat ich stosowania przy pierwszej wizycie na naszej stronie.
Mechanizmy, które możesz spotkać na naszych stronach:
PayU
mailChimp
Google Analytics
Facebook i Pixel Facebook
Hotjar i/lub CrazyEgg
Instagram
Google Tag Manager
Zmiany w polityce prywatności
Cały pakiet powyższych informacji został zaktualizowany 1 marca 2023 r. Możliwe jest wprowadzanie małych zmian, które będą obowiązywać od daty opublikowania na stronie i które będą regulować sposób, w jaki gromadzimy i wykorzystujemy dane osobowe.