Fundacja Dobrych Inicjatyw realizuje politykę wsparcia dla usamodzielnionych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Wspólnie z partnerami zakończyliśmy remont mieszkania chronionego w Hajnówce, który kosztował nas prawie 3 miesiące pracy i ponad 50 tys. zł. Szanse na udaną dorosłość dla podopiecznych po doświadczeniu pieczy zastępczej znacznie wzrosły – a to akurat jest bezcenne.
Przystosowanie mieszkania o wielkości ok. 35 m2 wymagało sporo wysiłków. Nie tylko doprowadziliśmy wykończeniówkę do stanu przyjemnej używalności, ale też zmieniliśmy układ pomieszczeń, by sprzyjał sensownemu współmieszkaniu przyszłych lokatorów. Właścicielem pozostaje lokalna gmina, ale rozporządza PCPR [Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie] – dzięki czemu korzystać z niego będą mogli młodzi dorośli po doświadczeniu pieczy zastępczej, w tym byli podopieczni naszej placówki partnerskiej w Białowieży. Dwa pokoje i kuchnia będą służyć jako inkubator samodzielności, dlatego cieszymy się z każdej wkręconej śrubki. Podziękowania należą się też zespołowi remontowemu z firmy Colgate-Palmolive, który w ramach programu wolontariatu pracowniczego zajął się pracami wykończeniowymi (w tym odmalowaniem całej przestrzeni).
Czym właściwie są mieszkania chronione dla osób usamodzielniających się?
W przypadku takich przestrzeni, jak ta w Hajnówce stosuje się też potoczne nazwy: mieszkanie treningowe lub mieszkanie tymczasowe. Dobrze opisuje to ich wyjątkowy charakter. Młodzi ludzie, którzy metrykalnie dorośli już do opuszczenia placówek opiekuńczo-wychowawczych lub rodzin zastępczych, zyskują możliwość stopniowego zdobywania kompetencji potrzebnych do pełnej samodzielności. Taka opcja istnieje przede wszystkim wtedy, gdy dalej kontynuują naukę. Dlatego można te warunki porównać do mieszkania studenckiego – oczywiście z zachowaniem świadomości różnic. Ale – jak w przypadku studentów utrzymywanych częściowo przez rodziców – tak też osoby po pieczy zastępczej mają szanse uzyskać wsparcie i dodatkowy czas, zanim staną pewnie na nogi, wyposażeni w stabilność emocjonalną i materialną. Nietrudno sobie wyobrazić taką potrzebę w przypadku 19- czy 20-latków, nawet gdy życie dostarczało im do tej pory same cukierki: poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji. Nawet wtedy nie są przecież gotowi, by stawić czoła potężnemu naporowi obowiązków, jaki czeka na nas wszystkich w dorosłości. Tym bardziej więc aktualna jest konieczność wsparcia osób z placówek opiekuńczo-wychowawczych, którzy nie mają kapitału rodzinnego umożliwiającego rozpędzony start w życie.
Młodzi ludzie, którzy metrykalnie dorośli już do opuszczenia placówek opiekuńczo-wychowawczych lub rodzin zastępczych, zyskują możliwość stopniowego zdobywania kompetencji potrzebnych do pełnej samodzielności.
Mieszkanie chronione dostarcza im szereg ułatwień. Przede wszystkim obciążenia materialne są znacznie mniejsze – zdecydowaną większość opłat (w tym czynsz i media) opłaca PCPR. Lokatorzy muszą zatroszczyć się przede wszystkim o swoje potrzeby bytowe, ale w przypadku kryzysów mogą sięgać po szereg dodatkowych dróg ratunku. Jednym z możliwych opcji jest kontakt z opiekunem usamodzielnienia lub pracownika socjalnego. Opiekuna usamodzielnienia wychowanek wybiera samodzielnie jeszcze podczas życia w warunkach pieczy zastępczej, przygotowując się do startu w dorosłość. Może to być ktoś zaufany z otoczenia, ale bardzo często jest to przedstawiciel_ka kadry placówki opiekuńczo-wychowawczej, z którą wiążą ich długoletnie relacje i zrozumienie potrzeb. Od tych osób lokator mieszkania chronionego uzyskuje też wsparcie emocjonalne: doradztwo, rozmowę, swoisty mentoring.
Mieszkanie chronione jest pewnym przywilejem, dlatego obowiązują w nim jasne zasady. Trzeba przestrzegać regulaminu i dbać o wspólne mienie. Zagrożenie wycofania z programu wsparcia to ważny argument dla poważnego traktowania sytuacji, bo właściwie nie ma już możliwości zrobienia kroku wstecz. Młodzi dorośli nie wracają do placówek opiekuńczo-wychowawczych – więc na dobre i na złe muszą mierzyć się z wyzwaniami samodzielności.
Komu, komu? – bo idę do domu
Fundacja Dobrych Inicjatyw prowadziła generalne działania remontowe już od kilku miesięcy, ale finalizacja pozostała w rękach wolontariuszy z firmy Colgate-Palmolive. Najpierw zmieniliśmy układ pomieszczeń, wymieniliśmy podłogi, drzwi i futryny, odnowiliśmy łazienkę (z całkowitą wymianą armatury i pytek), a teraz (25 sierpnia 2023) 10-osobowy zespół pracowników Colgate maluje ściany i sufity, sprząta, myje okna i doprowadza do stanu, gdy test białej rękawiczki będzie bezproblemowy.
Mieszkanie chronione w Hajnówce posłuży przede wszystkim osobom opuszczającym placówkę opiekuńczo-wychowawczą w Białowieży. Jest to dla nas kolejny krok na drodze bardzo dobrego partnerstwa, naznaczonego zaufaniem, że każda ze stron wkłada całe serce w polepszenie warunków życia dzieci i młodzieży.
Zacznij dobrze dzień!
Dobry start to credo Fundacji Dobrych Inicjatyw. Więc Ty także zacznij dobrze dzień: z optymizmem, ufnością i wiarą, że możesz dać innym coś od siebie!
W naszym Dobrym Dzienniku przeczytasz nie tylko wiele dobrych wiadomości, ale też sprawozdania z naszych działań na rzecz dzieci oraz młodzieży w pieczy zastępczej.
Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Fundację dobrych inicjatyw w celu realizacji usługi newsletter zgodnie z Polityką Prywatności.
Regulamin darowizn Fundacji Dobrych Inicjatyw
Płatności online
Serwis umożliwia przekazanie darowizny na rzecz Fundacji Dobrych Inicjatyw celem wsparcia działań statutowych oraz pojedynczych akcji. Fundacja Dobrych Inicjatyw funkcjonuje z siedzibą pod adresem Aleje Jerozolimskie 85/6, 02-001 Warszawa oraz przedstawia się numerami NIP: 7010413380, REGON: 147107356 i KRS: 0000497957. Płatności online są obsługiwane przez operatorów płatności: PayU SA i PayPal.
Na stronie Serwisu Użytkownik, aby przejść do okna operatora płatności, jest zobowiązany do podania danych takich jak imię, nazwisko i e-mail. Wszystkie dane zbierane przez Fundację Dobrych Inicjatyw podlegają ochronie. W celu dokonania darowizny jednorazowej przez Serwis, po wybraniu operatora płatności online, Użytkownik zostaje odpowiednio przekierowany do serwisu operatora płatności.
W ramach płatności online Użytkownik może dokonać płatności za pomocą: kart płatniczych, przelewów elektronicznych oraz przelewów tradycyjnych. Szczegóły dotyczące realizacji płatności online oraz sposobu jej wykonania przez operatorów płatności określają regulaminy stosowane przez w/w operatorów płatności.
Dodatkowo, ze strony Serwisu użytkownik ma możliwość pozyskania danych do samodzielnego wykonania tradycyjnego przelewu bankowego.
W uzasadnionych przypadkach Darczyńca może zgłosić reklamację i zażądać zwrotu przekazanej darowizny. Reklamację należy zgłosić na adres: biuro@fdi.org.pl, wpisując w tytule wiadomości „reklamacja” oraz podając powód i szczegółowe dane transakcji. Każda reklamacja rozpatrywana będzie przez Fundację Dobrych Inicjatyw indywidualnie w ciągu 14 dni od daty otrzymania reklamacji.
Fundacja Dobrych Inicjatyw jest organizacją pożytku publicznego, tym samym darowizna przekazana na rzecz Fundacji Dobrych Inicjatyw – na dzień wejścia w życie niniejszego Regulaminu – może zostać odliczona przy rozliczaniu podatku od osób fizycznych (PIT) w danym roku podatkowym, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Wszelkie wpłaty są wyrażone w polskich złotych (PLN).
Polityka prywatności
Dobra polityka to dbanie o prywatność użytkownika!
Mamy przyjemność zapoznać Cię z naszymi dobrymi politykami współpracy z użytkownikami. Choć rzadko tu zaglądacie, to musicie wiedzieć, że o dane dbamy z najwyższą starannością. Stworzyliśmy dokument opowiadający o zasadach przetwarzania danych osobowych, wykorzystywania plików cookies i innych technologii śledzących w odniesieniu do korzystania z naszej strony internetowej.
Administratorem strony jest Fundacja Dobrych Inicjatyw z siedzibą w Warszawie 02-001 przy ul. Alejach Jerozolimskich 85/6, NIP: 7010413380, REGON: 147107356.
W razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z polityką prywatności czy plikami cookies, wyślij wiadomość na adres biuro@fdi.org.pl.
Swoje dane osobowe przekazujesz nam na kilka sposobów: kontaktując się z nami, wchodząc w interakcje z treściami reklamowymi, zapisując się do naszego newslettera, wpłacając darowiznę, przekazując 1,5% podatku na OPP, a także biorąc udział w organizowanych przez nas akcjach. Zapewniamy, że Twoje dane pozostaną poufne, bezpieczne, zaopiekowane i nie zostaną udostępnione jakimkolwiek podmiotom trzecim bez zgody.
E-maile
Twój adres e-mail trafia do naszej bazy danych, gdy nawiązujesz z nami korespondencję lub gdy zapiszesz się do naszego newslettera jedną z możliwych dróg, np. Za pośrednictwem strony internetowej fundacji lub subskrypcji w naszych kanałach mediów społecznościowych. Podstawą przetwarzania Twoich danych w celu kontaktu jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, tym samym jest to Twoja zgoda na kontakt z naszej strony.
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych po zakończeniu kontaktu jest usprawiedliwiony cel w postaci archiwizacji korespondencji na potrzeby wewnętrzne (art. 6 ust. 1 lit. c RODO). Masz prawo do domagania się usunięcia korespondencji, chyba że jej archiwizacja jest uzasadniona np. w sytuacji obrony przed potencjalnymi roszczeniami z Twojej strony.
Wpłata darowizny i 1,5% podatku na OPP
Podczas zlecenia wpłaty darowizny przetwarzamy Twoje dane w celu zarządzania wpłatami oraz wystawiania zaświadczeń do celów podatkowych. Możemy też kontaktować się z Tobą za pośrednictwem udostępnionego nam przez Ciebie adresu e-mail np. z podziękowaniami za Twoje wsparcie. Twoje dane mogą zostać wykorzystane do realizacji naszych celów statutowych m.in. do informowania o organizowanych akcjach społecznych oraz o możliwościach dalszego wsparcia – oczywiście o ile nie sprzeciwisz się takiemu przetwarzaniu.
Pliki cookies i inne technologie śledzące
Pliki cookies to niewielkie informacje tekstowe przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (np. komputerze, tablecie, smartfonie), które mogą być odczytywane przez nasz system teleinformatyczny lub system teleinformatyczny podmiotów trzecich (cookies podmiotów trzecich).
Niektóre używane przez nas cookies są usuwane po zakończeniu sesji przeglądarki internetowej, tzn. po jej zamknięciu (cookies sesyjne). Inne cookies są przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym i umożliwiają nam rozpoznanie Twojej przeglądarki przy kolejnym wejściu na stronę (trwałe cookies).
Nasza strona, tak jak większość stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies. Wyświetlamy informację na temat ich stosowania przy pierwszej wizycie na naszej stronie.
Mechanizmy, które możesz spotkać na naszych stronach:
PayU
mailChimp
Google Analytics
Facebook i Pixel Facebook
Hotjar i/lub CrazyEgg
Instagram
Google Tag Manager
Zmiany w polityce prywatności
Cały pakiet powyższych informacji został zaktualizowany 1 marca 2023 r. Możliwe jest wprowadzanie małych zmian, które będą obowiązywać od daty opublikowania na stronie i które będą regulować sposób, w jaki gromadzimy i wykorzystujemy dane osobowe.